Jdi na obsah Jdi na menu
 


Novinky ve vozovém parku duben - srpen 2011

Po delší době jsem se znovu odhodlal pustit do přípravy nového článku, dnes se opět podíváme na krátký souhrn nejdůležitějších novinek a změn ve vozovém parku DPMB.

Začneme tramvajemi. Ve druhé polovině dubna přišly o "svoji" reklamu vozy K2 1126 a 1036. Ve standartním nátěru jezdí už také T3 1647+1648. Naopak KT8D5 ev. č. 1722 byla nově polepena reklamou na firmu DETA. Při této změně bylo použito červeného podkladu z dřívější reklamy. Anitra čísla 1813 získala mobilboard po vzoru autobusů. Je to první tramvaj v Brně s tímto druhem polepu. 13T ev.č. 1904 dostala reklamu na ZOO Ostrava. Po opravě byla v dubnu do pravidelného provozu opět zařazena souprava T3R 1669+1670. Po VP vyjely do ulic také tramvaje KT8D5 1702, 1713 a 1730, K2 1033, 1042 a 1130, K2R 1053, 1059 a 1060 a konečně T3 1626+1631 a 1603+1561. Tramvajovému vozovému parku se však nevyhlo ani vyřazování. V očekávání příchodu nových nízkopodlažních Varií LF2 byly odstaveny K2 1102 a 1114. Prvně jmenovaná byla na konci srpna sešrotována. Odstaven byl také překvapivě měřící vůz 4123 (jde o T3 I. série, vyroben 1964, původní číslo 1504, resp. 504). Byly mu odstraněny přístroje pro měření napětí v troleji a pravděpodobně bude sešrotován. Aktuálně jsou tedy služebními vozy T2 4115 (v katastrofálním stavu, slouží k posunu v Medlánkách), T2 4121(slouží jako odpočinková místnost ve Vozovně Pisárky, neprovozní), T3M 1573 (slouží k odtahům porouchaných vozů), T3M 1579 (posunovací vůz v Medlánkách) a nově také nástupce měřícího vozu 4123, T3 1593. 1593 je tedy novým měřícím vozem a už se zabydluje ve Vozovně Pisárky, kam byla převedena z Medlánek. Zajímavostí bylo také instalování Wi-Fi do Aniter 1807, 1814 a 1819. Tato akce trvala měsíc od konce června a byla reklamou na energetické nápoje Red Bull. Bohužel se "šalinám" nevyhla ani jedna tragická událost. Dne 23.5.2011 v pozdních odpoledních hodinách se na křižovatce Lesnická x Provazníkova střetla souprava T6A5 1203+1204 jedoucí na lince 9 směrem na Lesnou s trolejbusem 14Tr evidenčního čísla 3219 na lince 37 zatahujícího se zpožděním do vozovny Husovice. Při nárazu tramvaje do zadní části trolejbusu zahynul jeden člověk. Trolejbus byl odhozen několik metrů vpřed a cestou ještě přelomil semafor. Cestující v obou vozech v panice rozbili okna nouzovými kladívky. Přesná příčina nehody ještě není známa, jedna z verzí říká, že nehodu zavinil řidič trolejbusu. Jak tramvajová souprava, tak trolejbus, jsou z pochopitelných důvodů odstaveny. U obou probíhá oprava.

Od smutné události se přesuňme k novinkám v trolejbusovém vozovém parku.

Hlavní novinkou je příjezd posily vozového parku trolejbusů DPMB po více než 2 letech. Jedná se o typ 21Tr. Vozy nejsou nové, byly odkoupeny za příznivou zůstatkovou cenu z Jihlavy. Dostaly čísla 3044 (vyroben v roce 1998) a 3045(vyroben v roce 2001). Na druhém jmenovaném v současnosti probíhá oprava a do ulic se poprvé podívá v září. I u druhého "jihlavského" vozu je v plánu oprava, jelikož je však tento kus starší než 3045, tak je také v podstatně horším stavu a proto oprava potrvá déle. K nákupu ojetých vozů z Jihlavy bylo rozhodnuto kvůli akutnímu nedostatku provozních vozů. Současný stav nestačí ani na pokrytí běžné výpravy, proto na lince 25 jezdí v době špiček autobusy.

Po generální opravě se do ulic zpět vrátily 14Tr čísel 3231, 3259 a 3260. V nejbližších dnech se očekává návrat čerstvě generálkované 14Tr 3218  z dílen. Opět provozní je také 21Tr 3040, která taktéž prošla GO, stejně jako 15Tr 3501. V opravě jsou nadále trolejbusy 14Tr 3219, o kterém jsem již psal výše v souvislosti s nehodou na Lesnické, 3274, 3279 a také 3280, který byl kvůli bídnému technickému stavu poslední rok a půl využíván jako služební vozidlo. Dalšími opravovanými trolejbusy jsou 15Tr čísel 3502 a 3506, 22Tr 3602. Ani "trajfům" se nevyhlo odstavování a šrotování. Vyřazen byl vůz ev. č. 3200, i když se v jeho případě kvůli nedostatku vozů přemýšlelo o provedení GO, která nakonec pro svoji nerentabilnost byla zrušena. Zrušen byl předposlední trolejbus v charakteristickém červeno-krémovém náteru 14Tr 3199 a odstaven byl také vůz čísla 3212. Tento nyní spolu s vozem 14Tr 3225 slouží jako dárce náhradních dílů.

Na začátku srpna to vypadalo, že odpočítáváme poslední dny provozu červenokrémových trolejbusů v Brně. Posledním vozem v tomto nátěru je 25 let starý vůz 3194, který byl také podle plánu dne 5.8.2011 odstaven. Vše nasvědčovalo tomu, že "stočtyřiadevadesátka" bude sešrotována. Fanoušci těchto trolejbusů a tohoto nátěru asi dva týdny oplakávali konec tohoto vozu. Na konci srpna se však objevila zcela nečekaná zpráva: "Kvůli nedostatku provozních vozů bylo rozhodnuto o provedení střední opravy tohoto trolejbusu, při které bude životnost prodloužena o asi rok a půl." Nejdříve se mi této zprávě ani nechtělo příliš věřit, jenže o několik dnů později byla informace potvrzena. Někteří fandové šli možná otevírat šampaňské. Pro příznivce mám dobrou zprávu: legendární lak bude vozu zachován! A tak bude brněnské silnice ještě nějaký čas brázdit a výpravu zachraňovat vůz 14Tr ze série 7, rok výroby 1986.

Poslední trakcí, která zaznamenala novinky jsou autobusy. Karosa B741 čísla 5329 (dříve 2319) byla 3.května sešrotována. Odstavena z pravidelného provozu (avšak zatím ne sešrotována) byla také "živoucí fosílie", Karosa B741 evidenčního čísla 2320. Tento vůz byl poslední provozní B741 v DPMB bez generální opravy a na jeho stavu už to bylo znát. Naopak GO se podrobily vozy B931E 7446 a 7449. Oba dva jsou už opět provozní. V dílnách je naopak další B931E - 7447.  Stejně jako v několika tramvajím, tak i v autobusech bylo instalováno Wi-Fi. Taktéž se jednalo o reklamu firmy Red Bull. Konkrétně byly bezdrátovým připojením k internetu vybaveny vozy B931 7428, 7448 a B951E 7483. Od 20.6.2011 do 25.6.2011 byl v Brně zkoušen nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 10.5m zapůjčený energentickou společností E.ON. Vůz byl vypravován z vozovny Komín, kde byla také umístěna dobíjecí stanice. Nasazován byl na linky 25, 32, 37 a 67 jako vložený spoj mimo jízdní řád. Autobus je na jedno nabití schopen ujet asi 120 km. Dle informací z měsíčníku Šalina testování proběhlo úspěšně a dokonce se prý rýsují jisté možnosti zakoupení těchto mimořádně ekologických vozidel v rámci projektu Trolley. Bližší zprávy zatím nejsou k dispozici, nechme se tedy překvapit...